Kuntotestaus

Kuntotestauspalvelut:

Kunnon kartoitus

Terveydentila kysely
Polkupyöräergometritesti

  • Tulosten analysointi
  • Harjoitusohjelma sykerajaehdotuksella

Kehonkoostumusmittaus

  • Mittaus
  • Tulosten analysointi

Lihaskuntotestit

Lihaskuntotestit valitaan aina yksilöllisesti asiakkaan tai ryhmän mukaan. Alla esimerkkejä mahdollisista lihaskuntotesteistä, testeistä valitaan yksilön tavoitteille sopiva testipatteri. (Palomiehille ja poliiseille löytyy esimerkiksi omansa.)

 

Functional Movement Screening:                         Liikkuvuustestejä:                             30s toistotestit:

– Syväkyykky                                                                          –   Ylävartalon liikkuvuus                             – Kyykkytesti

– Askel aidan yli                                                                     –   Lonkankoukistajat                                   – Vatsalihakset

– Askelkyykky linjassa                                                         –  Sivutaivutus                                               – Punnerrukset

– Olkapäänliikkuvuus

– Pystypunnerrus

– Aktiivinen suoranjalannosto

– Punnerrus

– Vartalon kierto

– Käden puristusvoima

 

Polkupyöräergometri

Polkupyöräergometritestillä tietoa kestävyyskunnosta

Testillä mitataan sydämen ja verenkiertoelimistön kuntoa. Testin perusteella saadaan arvio maksimaalisesta hapenottokyvystä, jonka perusteella asiakkaalle laaditaan henkilökohtainen liikuntaohjelma sykesuosituksineen eri kestävyyden osa-alueille. Ergometritesti soveltuu niin urheilijoille kuin tavallisille kuntoilijoille ja terveysliikkujille.

Testin suoritus

Testin kesto on 12-16min, testissä poljetaan ergometriä 3-4 minuutin välein nousevalla kuormituksella 85 % syketasoon ikää vastaavasta maksimisykkeestä. Testin aikana seurataan asiakkaan sydänfilmiä, sykettä ja verenpainetta. Näin ollen testi toimii myös erinomaisena verenkiertoelimistön kuntotarkastuksena.

Valmistautumisohjeet

  • Syö kevyesti
  • Vältä alkoholin nauttimista 48 h ennen testiä
  • Vältä runsasta kofeiinipitoisten juomien nauttimista (kahvi, tee, energiajuomat)
  • Vältä tehokasta liikuntaa ennen testiä
  • Saavu testiin noin 15 min ennen sovittua aikaa (esitietojen täyttö).

Hinta 70€

 

SECA- kehonkoostumusmittaus

Seca mBCA 515 mahdollistaa lääketieteellisesti tarkkoja mittauksia, jotka auttavat asiakkaan yleisen terveyden ja ravitsemustilan arvioinnissa. Seca-mittaus antaa lisämotivaatiota terveellisiin elämäntapoihin. Tutkimus on nopea, helppo sekä yksityiskohtainen. Analysaattori jakaa painon terveydenhuollon kannalta tärkeisiin osatekijöihin kuten rasva, lihasmassa ja vesi. Kehon läpi kulkee 19 eri sähkötaajuutta joiden avulla kehonkoostumusta mitataan. Mm. THL käyttää näitä analysointilaitteinaan joten kyseessä on alan parhaimmistoon kuuluva laitteisto.

Kehonkoostumusmittauksella saat luotettavaa tietoa kehosi tilasta ja sillä mitataan mm.

  • Rasvamassa
  • Viskeraalinen rasva (sisäelinten ympärillä oleva rasva)
  • Solun ulkoisen ja sisäisen veden määrä
  • Kehon solujen määrä ja niiden ravitsemuksellinen tila
  • Energian kulutuksen levossa
  • Luustolihasmassa
  • Painoindeksi

Kehonkoostumusmittaus ja yksityiskohtainen analyysi antavat suuntaa oikeanlaiseen treeniohjelmaan ja painonhallintaan. Mittaustulos analysoidaan yhdessä asiantuntijan kanssa, ja hintaan sisältyy kirjallinen palaute mittaustuloksesta. Ennen mittausta olisi hyvä olla syömättä ja juomatta vähintään 2 tuntia sekä käydä WC:ssä. Kannattaa myös välttää treeniä mittauspäivänä.

Hinta 35€

Firstbeat hyvinvointianalyysi

Löydä tekemisen ja levon tasapaino. Tunnistamalla arjen kuormitustekijät ja tarkastelemalla palautumisen riittävyyttä pystytään puuttumaan voimavaroja kuluttaviin epäkohtiin ja palautumisen ongelmiin, ja siten saavuttamaan energisempi arki.

Hyvinvointianalyysi toteutetaan mittaamalla sykettä ja sykevälivaihtelua kolmen vuorokauden ajan Firstbeat teknologian avulla. Analysoimalla mittauksesta saatua dataa sekä asiakkaan mittausjakson aikaista päiväkirjaa saadaan tärkeää tietoa mm. työn kuormittavuudesta, unen laadusta ja riittävyydestä sekä unen ja valveillaolon aikaisesta palautumisesta.

Selvitä oma kuntotasosi osana hyvinvointimittausta!

Fyysinen kunto on tärkeä osa hyvinvointia. Parempi kunto auttaa jaksamaan ja mahdollistaa paremman palautumiskapasiteetin. Hyvinvointimittauksen aikana voit mitata kestävyyskuntosi käymällä puolen tunnin reippaalla kävelylenkillä.

Hinta 199€